Husvakter

Under veckan vi var borta så bodde P's ena bror med flickvän här för att ta hand om katter och blommor - en bra lösning eftersom jag tror att de fick ut lika mycket (om inte mer) av det som vi eftersom de fick bo i vårt radhus med gård istället för i hans lilla etta utan balkong. De verkar ha skött uppdraget hyfsat bra även om svart katt verkar totalt undernärd på gos och hade lämnats ute en hel natt när de inte orkade vänta på att få in honom, och att de väl kanske inte städat sådär väldigt fint efter sig. 

Och jag tänker på just det där med städningen - om jag bodde hemma hos nån skulle jag verkligen se till att diska upp och göra fint innan de kom hem, men när vi kom hem satt de och spelade TV-spel och hade lämnat smutsig disk i diskhon, inte kört diskmaskinen etc (det var inte så illa men inte heller som jag skulle valt att lämna tillbaka efter mig). Jag gick och förbryllade mig lite över det där och kom då att tänka på en sån där typisk mamma-replik: "men det är väl skönt att de kan vara så avslappnade". Och kanske är det så jag borde se det - istället för att reta upp mig på egoistiska människor som inte fattar det ena med det tredje och inte tänker på andra eller på att göra vissa saker så kanske jag borde skaffa den repliken som ett nytt mantra och varje gång tänka på hur skönt det måste vara för dem att ha en så avslappnad inställning och att jag kanske borde skaffa mig en sån istället för att reta upp mig på de som har det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0