En häpen dag

När matte är borta dansar katterna på borden...

Den senaste tiden har jag hittat små prydnadstomtar och andra ovanliga saker på golvet i mitt hem. Det är antagligen ljus katt som har hittat dem någonstans i tvättstugan eller förrådet och tyckt att de passade alldeles utmärkt som leksaker, han är nämligen rätt duktig på att förse sig själv.

Det konstiga är bara att fast jag lägger undan sakerna så kommer de alltid fram igen. Senast igår upptäckte jag att mina katter, som annars är ganska väluppfostrade och i princip aldrig är uppe på bänkar och bord, tydligen bara är ögontjänare. En av tomtarna hittade jag nämligen på golvet igen trots att jag vet att jag lade i en tom kruka på köksbänken, mig veterligen utan att katterna såg var jag lade den.

När jag hade gått och lagt mig igår så hörde jag hur ljus katt sprang runt och pinglade. Jag blev genast orolig och tänkte att han hade råkat svalt pinglan till en av hans gamla trasiga leksaker, för jag visste att han inte hade några hela pinglande leksaker som han skulle kunna springa omkring och leka med. När jag fullt beredd att ringa veterinären tände lampan och skulle undersöka den pinglande katten, så låg han på golvet lekandes med en ny pingelboll. En ny boll som jag köpte häromdagen och hade i innerfacket på min väska eftersom jag hade tänkt vänta lite med att ge katterna den. Väskan låg på köksbordet, så kattskrället har alltså varit upp på köksbordet och rotat fram bollen ur min väska. Är det inte höjden av fräckhet?

Det jag inte kan förstå är om ljus katt vet vad han letar efter när han plockar fram sina tomtar och pinglande bollar (kanske lät det om väskan när jag ställde ner den?), om han är ute på ett planlöst sökande efter roliga leksaker, eller om han fortfarande letar efter sin (min) älskade haklapp?

Jag brukar lägga undan leksaker för katterna ibland för att de ska vara roliga även senare, och ibland lägger jag dem bara en bit upp på någonting så att det ska bli en liten utmaning att få tillbaka dem. Just den där haklappen har någon sytt och virkat åt mig när jag var liten, så jag är lite osäker på om ljus katt verkligen får leka sönder den helt (han har redan gnagt sönder den halvt). Dessutom pryder den knappast golvet! Jag hade alltså därför lagt undan haklappen och glömt bort den till nu. Men nu ska jag lägga fram den igen bara för att undersöka min misstanke om att utplacerandet av tomtarna och stölderna i min väska egentligen bara är hämnd (saknad) efter den älskade haklappen!

70954-114


Kommentarer
Postat av: Jexxon

Det kanske var katterna som ställde in tallriken i kylskåpet också?

2006-09-28 @ 08:39:25
Postat av: Labil

Hehe... ja, man börjar ju undra!

2006-09-28 @ 09:06:18
Postat av: equilibrium

Man blir förvånad ibland vad katter tar sig till. Och hur sjutton dom vet?
Min har lärt sig "hur man får upp matte mitt i natten"

2006-09-28 @ 10:36:57
URL: http://equilibrium.blogg.se
Postat av: J

Love those darn cats.

2006-09-28 @ 16:33:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0