En dyr dag

I helgen har jag varit i Sundsvall hos J. Vi har haft det riktigt mysigt - gått i affärer och på museum, tagit långa promenader ute i höstvintersolen, ätit och fikat på stan och suttit inne och tittat på film. Små enkla, trevliga aktiviteter som får mig att må bra, särskilt när jag gör dem med J. Att få se Sundsvall i dagsljus och mysigt höstvinterväder fick mig dessutom att ändra uppfattning om staden - den är ju faktiskt riktigt trevlig! Den här gången var jag dessutom beredd på att jag skulle kunna bli rastlös i J's lilla rum på morgnarna när han sov, så igår morse när det började krypa i skinnet så tog jag helt enkelt och promenerade ner till stan och så fick han komma efter när han hade vaknat. Så vuxen och duktig man kan känna sig för så lite...

När det var dags att åka hem så visste vi inte riktigt hur jag på bästa sätt skulle ta mig till stationen - jag hade för många tunga väskor för att gå den långa vägen, och bussarna gick dåligt. J ringde och kollade hur mycket en taxi skulle kosta och fick till svar att det skulle bli ungefär 75 spänn. Det visade sig vara en rejäl underdrift eftersom resan slutade på 110 kronor. Det kanske inte låter som så mycket för er, men hade vi vetat att det skulle bli så mycket hade vi valt annat färdsätt, och med tanke på att tågbiljetten Sundsvall-Gävle kostade 147 kr så kändes det rätt bisarrt att betala nästan lika mycket för en taxiresa på tre kilometer!

Till Sundsvall hade jag tänkt åka tåg med X-trafik, men jag läste på deras hemsida att det pågick banarbete mellan Hudiksvall och Sundsvall och att den sträckan därför ersattes med buss. Då gick jag istället in på SJ's hemsida och hittade en sista-minuten-biljett som kostade nästan lika lite som X-trafiks biljetter. Tåget gick bara några timmar efter att jag bestämt mig för att åka, så jag skyndade mig att köpa biljetten utan att titta närmare på resan, och skrev sedan ut kvittot. För att upptäcka att sträckan Hudiksvall-Sundsvall ersattes med buss! Naturligtvis... hur fasen kunde jag tro att banarbetet skulle upphöra bara för att jag åkte med ett annat tågbolag?

70954-126
Promenad i det mysiga höstvintervädret. Uppe på Norra Berget ser man det fula utsiktstornet som vi besteg förra gången jag var i Sundsvall.

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, vad roligt. Jag hade säkert inte heller tänkt pån det där med banarbetet! Och du, utsiktstornet var inte fult!

2006-10-30 @ 06:48:39
Postat av: H

Tanken slog mig att du kanske ville ha skjuss, så kunde du fått nyckeln då. Men så kom ditt sms om nyckeln, så det blev aldrig att jag ringde. Dumt!!

2006-10-30 @ 09:21:39
Postat av: Labil

H: tåget kom in 20.05 och bussen gick från stan 20.20 så det gick alldeles utmärkt ändå. Du har gjort alldeles tillräckligt som varit snäll och tagit hand om katterna! Tack!

2006-10-30 @ 10:35:35
URL: http://adiaphora.blogg.se
Postat av: J

Fin bild

2006-10-31 @ 00:51:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0