Arbetsskada?

Imorse var vi till barnmorskan och allt såg som vanligt bra ut. Men jag och P har svårt att köpa det som vår pladdriga barnmorska säger. Nu är det ju mycket flum inom det här området och man behöver inte ha vårt yrke för att vara kritisk till det som sägs, men jag tror ändå att vi är lite arbetsskadade och att det gör det hela värre (det skulle vara skönt att gå dit och bara köpa det som sägs utan att hela tiden känna sig så skeptisk).

Sist vi var hos barnmorskan hade t.ex. mina järnvärden sjunkit så att hon tyckte att jag skulle börja äta järntabletter (trots att nya rekommendationer säger att man inte ska behöva det om värdena varit höga så länge). Det gjorde jag och idag var värdena högre vilket gjorde att hon konstaterade att "ja, du ser, du behövde visst ett extra tillskott". Men, hon vet ju inte vad mina värden skulle ha varit utan tabletterna och hur ska hon kunna veta att bara för att värdena var bra nu så betyder det att jag behövde äta extra järn - var är kontrollgruppen..?

Och så vill hon alltid att jag ska svara på olika enkäter (den ena sämre än den andra) med olika typer av skalor som de sen antingen använder för att föra statistik utifrån (de kan omöjligt få fram vettig statistik utifrån de där bristfälliga mätinstrumenten..) eller för att avgöra mitt hjälpbehov. Och hur sjutton kan man anse att det är en bättre idé att avgöra mitt hjälpbehov genom en fånig VAS-skala istället för att bara fråga mig direkt? Nej, det är allt ena riktiga klåpare som påtat ihop de där enkäterna och mätinstrumenten, tacka vet jag vetenskaplig forskning där det är ordning och reda..!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0