Splittrad handling

Jag, som i vanliga fall tycker att det är riktigt trevligt att gå i mataffärer, har på sistone börjat känna mig förvirrad, kluven och bekymrad när jag ska handla mat. Problemet är att det är för många faktorer att ta hänsyn till och att jag inte vet i vilken ordning jag ska prioritera dem. De faktorer (utan inbördes ordning) förutom smak som jag väljer utifrån när jag handlar är:

* Miljö - jag vill gärna välja sådant som är ekologiskt, närproducerat och som sabbar världen så lite som möjligt
* Tillsatser/hälsa - jag vill helst äta sådant som innehåller så få tillsatser och så mycket nyttigheter som möjligt
* Fett och kalorier - helst vill jag ha relativt lätta produkter med lite fett och få kalorier i
* Pris - jag vill naturligtvis köpa varor som är prisvärda och inte alltför dyra

Det här ställer förstås till det för mig. Pris och miljö går t.ex. inte ihop - ekologiskt och KRAV-märkt är alltid dyrare än annat och ibland riktigt dyrt. Pris och brist på tillsatser går inte heller ihop - ska jag t.ex. köpa skinka utan tillsatser så blir det skinka av Parma-typ och då blir det dyrt på riktigt. Och få kalorier och få tillsatser går absolut inte ihop - i princip alla light-produkter innehåller många fler tillsatser och mer skräp än de motsvarande fetare produkterna. På sistone har det alltså varit riktigt jobbigt att handla eftersom jag alltid måste tumma på någon av faktorerna, d.v.s. mina principer.

Till det kommer att jag inte är tillräckligt insatt för att kunna avgöra vilka tillsatser och E-nummer som är dåliga. Marie-Louise Danielsson-Tham skrev nyligen i en artikel i utmärkta Allt om Mat om hysterin kring E-nummer och påpekade att inte alla E-nummer är dåliga och att vissa faktiskt behövs i maten (t.ex. bakpulver) och jag måste erkänna att jag faktiskt drabbats av hysterin och automatiskt tänker att alla E-nummer och tillsatser är dåliga.

Det finns väl egentligen bara en sak att göra - jag måste läsa på så att jag blir bättre insatt och inte väljer bort en billig eller lätt vara för en dyrare bara för att innehållsförteckningen innehåller några tillsatser och E-nummer som jag inte vet vad de innebär. Jag hyser stor tilltro till Livsmedelsverket så jag tänker börja där - nu.




Kommentarer
Postat av: malin

har lite samma problem, men jag har iaf lärt mig att priset får man skita i och känna sig duktig och snäll mot miljön istället. Men du-lär oss på nästa KK så slipper jag läsa på SLV. Jag har också en del böcker i ämnet som jag inte läst än.

2010-08-12 @ 07:44:09
Postat av: malin

jag har aldrig förstårr storheten i allt om mat. berätta för mig!

2010-08-12 @ 07:53:52
Postat av: L

Jo, jag vet, priset är väl det som först lär stryka på foten. Men vi har så himla hög matkostnad och nu har till och med P (som annars glatt kastar i de dyraste och finaste märkena och varorna i korgen) börjat tycka att vi ska tänka på priset på maten...



Jag har faktiskt redan börjat förbereda en Pp-presentation om tillsatser och E-nummer till nästa möte!



Allt om Mat är framförallt en väldigt kunnig och seriös tidning och de har provkök där de provlagar alla recept innan och man kan alltid lita på att deras recept blir goda och bra. Sen är den också trevlig att läsa med intressanta artiklar och väldigt fina och inspirerande bilder och recept!

2010-08-12 @ 10:20:35
URL: http://adiaphora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0