Sveriges märkligaste sevärdheter

Fredrik Kullberg har skrivit en rätt underhållande bok om Sveriges 100 märkligaste sevärdheter som jag fick som premie för att jag förlängde prenumerationen på min älskade tant-tidning ICA-kuriren. Definitionerna av både märklig och sevärdhet kan i och för sig diskuteras (Fängelsemuseet i Gävle är väl inte så märkligt och Gekås i Ullared på 4:e plats är kanske tveksamt om det kan ses som en sevärdhet?) men boken är som sagt rätt underhållande och tar både upp flera av de sevärdheter som vi bl.a. tack vare tips från M såg under vår Norrlandsresa (t.ex. Thailändska paviljongen i Utanede, Döda fallet i Jämtland och Jävre turiststation) och flera sevärdheter här i trakten (förutom fängelsemuseet även Dragon Gate, Mackmyra Whisky och Orientexpressen). Det var lite synd att vi inte fick boken förrän efter våra resor, för nu har jag upptäckt ännu fler märkliga sevärdheter som vi hade kunnat passa på att se om vi bara hade känt till dem (t.ex. har vi nu förstått var den där långa linbanan, där man får med sig mat och potta på färden, låg). Nåja, vi har i alla fall några bra uppslag till kommande resor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0