Många kockar ger... mer kritik?

I mitt jobb så arbetar vi ofta flera personer på någon slags text - en ansökan, ett artikelmanus eller nåt liknande. I regel är det då någon av oss som skriver ihop ett utkast som skickas ut till de andra som kommenterar och ändrar efter eget tycke så att det i deras mening blir bättre, och markerar sina ändringar med Spåra ändringar-funktionen i Word. Och jag har börjat inse att jag nog inte är "cut out" för det här eftersom jag inte kan låta bli att ta det lite personligt och ta lite illa upp när jag får tillbaka något av de utkast som jag har skrivit och det bara lyser rött av alla ändringar, eller när det efter ett antal varv runt har blivit väldigt mycket förändringar jämfört med originaltexten, även de gånger då jag inte är särskilt nöjd med mitt utkast. Jag vet ju att när jag ändrar i någon annans utkast så innebär inte det att jag tycker att det är dåligt (det kan ju t.o.m. vara så att man gärna vill ändra för att visa att man är engagerad och verkligen har jobbat på texten), men ändå lyckas jag tolka alla andras ändringar i mina utkast som negativa och så klandrar jag mig själv för saker jag missat eller för att jag helt enkelt inte skrev bättre. Sen är det ju i sig också ett problem att vara flera som skriver på samma text - vi har naturligtvis väldigt olika språkstilar och olika åsikter om hur en viss text ska se ut och det blir någon slags blandning mellan att respektera någon annans förslag och ändringar och att komma med sina egna förslag, vilket lätt gör att hela texten blir som en slags kompromiss. Så frågan är hur mycket bättre texten egentligen blir av att flera skriver på den. 

Kommentarer
Postat av: helen

Jag känner igen det där, nu när jag har många grupparbeten på distans. Jag kanske inte tar åt mig av ändringar, men det är jobbigt när andra är mycket duktigare och gör vackra powerpointpresentationer och liknande medan jag läser från vanliga anteckningar i ett block.



Det bästa är ju när man delar upp uppgifterna och redovisar själv, fast i gruppen liksom.

2011-01-28 @ 18:30:52
URL: http://helenium.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0