Minne

Jag är allvarligt bekymrad över mitt bristfälliga minne! Jag blev sugen på att beställa Lingonkungen av Jan Henrik Swahn men fick inte tag på den och blev då plötsligt fundersam på om jag redan hade den. Började gå igenom böckerna i bokhyllan i jakt på den och insåg då hur många böcker jag äger som jag faktiskt inte kan svara på om jag har läst eller inte (och då ännu mindre vad de handlade om eller vad jag tyckte om dem..). När jag besvarade den där boklisteutmaningen på Facebook nyligen så var det samma problem, jag fick gissa mig lite fram eftersom jag inte riktigt minns vilka jag faktiskt har läst eller vilka jag bara känner väl till eller borde ha läst. Och filmer är det förstås samma sak med - om jag mot förmodan minns vilka filmer jag sett (använder oftast J och P som ställföredrädande minnen där) så minns jag knappast vad som hände och definitivt inte hur de slutade.

Det dåliga minnet drabbar förstås också det sociala livet - jag har svårt att minnas vad folk berättar för mig, särskilt vad avlägset bekanta eller personer jag pratar med sällan jobbar med eller har för sig. Och allmänbildningen ska vi inte tala om, det här är den största anledningen till att jag hatar frågespel - jag får ångest och blir jättestressad när det kommer frågor som de andra tycker att det är självklart att man borde kunna svaret på och jag verkligen inte minns fast jag vet att jag borde.

Ännu värre är att det dåliga minnet drabbar mitt arbete - jag minns ju fasen inte vad som står i de artiklar och böcker jag har läst, så det är svårt att utvecklas och bygga vidare på gammalt, och jag känner mig ofta dum och inkompetent eftersom jag inte minns sådant jag borde kunna. Jag har börjat skriva sammanfattningar av viktiga artiklar som jag kan ta hjälp av eftersom jag inte minns dem och inte kan hålla på att läsa om samma artiklar om och om igen, och det hjälper lite. Jag får nog göra samma sak med böcker och dylikt - jag har faktiskt en bokdagbok som jag fick för längesen.

Men det värsta av allt är att farmor har Alzheimers som råkar vara ärftligt i hyfsat hög grad. Jag är 33 år nu och har fruktansvärt dåligt minne redan - hur ska detta sluta?

Kommentarer
Postat av: Andreas

Jag har samma problem när det kommer till filmer, minns inte alls vilka filmer jag sett som liten.



Har boken "Bättre minne steg för steg", men den är tyvärr tämligen oanvänd. Övningarna i den är dock väldigt användbara.



http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172331518

2011-01-16 @ 13:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0