Natten

Man ska inte ropa hej...

Det blev lite tokigt igår kväll. Vid åtta var E trött och behövde sova, men jag har fått för mig att det inte går att ändra för stora steg i taget så jag tänkte att det var för tidigt att sova för natten då eftersom han somnat halv elva natten innan. Därför väckte jag honom efter knappt en timme så han skulle hinna vara vaken en sväng till innan det blev läggdags på riktigt. Men han var jättetrött - först satt han helt apatisk i min famn och rörde inte en fena och sen blev han ledsen (och jag fick enormt dåligt samvete). Fick mat och slumrade lite till den och blev sen jätteledsen igen efteråt. Så då bestämde vi oss för att lägga honom för natten direkt. Förstås vaknade han till och blev pigg och glad på skötbordet när vi precis bytt blöja och satt på pyjamas, men eftersom vi påbörjat läggningsprocessen och visste att han egentligen var trött så lade vi honom ändå. Det gick utan alltför vilda protester, men vi fick gå in kanske en gång var tionde minut och plutta i napp och så innan han till slut somnade efter femtio minuter. Det i sig var väl ingen större katastrof, han somnade ändå själv i sin egen säng och inte senare än kvällen innan, men sen vaknade han strax före fem och var vaken i nästan en timme. Någorlunda nöjd när han fick nappen och jag vaggade lite på sängen då och då, men ändå.

Jag förstår inte varför han vaknar mitt i natten. Igår sov han bara 4,5 timme under dagen, så att han vaknade borde inte handla om att han sovit för mycket innan. Och även om läggningen blev konstig så borde inte heller det förklara varför han vaknar vid den tiden. Kanske är det något med magen, eller så är det alla dessa obehagliga drömmar som han verkar ha.

Nåja, vi jobbar på. Vi ligger lite i ofas med amningen - han äter först kring tio på kvällen, sen kring två på natten och sen blir han hungrig igen kring sju, lite för tidigt för att jag ska tycka att det är dags att gå upp (inte bara för att jag är trött utan också för att han då bara sovit ca åtta timmar) men lite för sent för att det ska kännas rätt att amma i sängen och somna om i flera timmar. De senaste morgnarna har jag valt det senare alternativet och då sover han vidare till runt halv tio. Kanske går det lite bättre om han går upp tidigare på morgonen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0